English فارسی
دو شـنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
عضویت در خبرنامه عضویت در خبرنامه
نرخ بهره بانکی
$ £  
3.77 0.78 1.99 : ثابت
1.839 -0.26 0.892 : شناور
سرویس های خارجی
UP EDFI َADFIAP Asian Bankers Association World trade organization Unctad DOWN
آرشیــو
اخبار روزانه
دولت همیشه به دنبال مقصر است دولت همیشه به دنبال مقصر است
آقای جهانگیری در مورد ارز ترجیحی (4200تومانی) اعلام کرده این مصوبه توسط سران قوا گرفته شد و همچنین دولت به دنبال کاهش تخصیص این ارز بود اما مجلس مانع آن شد.

 محمدرضا جهان بیگلری، کارشناس اقتصادی درباره اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در فضای مجازی به جام‌جم گفت: آقای جهانگیری در مورد ارز ترجیحی (4200تومانی) اعلام کرده این مصوبه توسط سران قوا گرفته شد و همچنین دولت به دنبال کاهش تخصیص این ارز بود اما مجلس مانع آن شد.
در این باره باید گفت اعلام نرخ ارز 4200 تومانی ارتباطی به سران قوا نداشت و این تصمیم در جلسه اقتصادی دولت گرفته شد و ظاهرا قرار بوده ولی ا... سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی آن را اعلام کند اما یکباره معاون اول مقابل دوربین این موضوع را می‌گوید. وی درباره نرخ ارز در بازار آزاد توضیح داد: زمانی که ارز 4200 تومانی اعلام شد دلار در بازار آزاد حدود 4500 تومان بود و اعلام پایین‌تر از نرخ واقعی نرخ دلار را تا 19 هزار تومان در سال 97 افزایش داد.  
جهان بیگلری به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر این‌که مجلس مانع حذف ارز 4200 تومانی شده تصریح کرد: ارز 4200 تومانی مدت کوتاهی به همه بخش‌ها پرداخت شد و پس از آن سیستم چند نرخی به اجرا درآمد. مجلس در حذف ارز 4200تومانی ذی نفع نبوده اما باید توجه داشت وقتی کالاهای اساسی توسط دولت به ارز 4200 تومانی گره زده شد قطعا در زمان حذف آن معیشت مردم به خطر می‌افتد.
ضمن این‌که مجلس نمی‌تواند دخالتی روی این موضوع داشته باشد و اگر واقعا این موضوع صحت داشت در بودجه امسال آن را حذف و مابه التفاوت آن پرداخت می‌شد. این کارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر این‌که ظاهرا آقای جهانگیری به دنبال مقصرند گفت: در دولت یازدهم مدام از وضعیت دولت قبل انتقاد می‌کردند که مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولت قبل است و همه چیز را به آن دوران ربط می‌دادند و در دولت دوم هم می‌گویند آسیب دولت‌های قبل و همچنین تحریم و مجلس مقصر هستند.
آقای روحانی با علم بر مشکلات موجود در کشور وعده برنامه‌های صد‌روزه را بیان کرد. جهان بیگلری با اشاره به این‌که در یک بازه شش ماهه می‌توان شاهد بهبودی در اقتصاد بود افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم یک کار تخصصی درست نبود که بتوان به شش ماه آینده خوشبین بود که کشور در مسیر رشد قرار دارد.  این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت با افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را پوشاند و پس از آن کاهش قیمت ارز آغاز شد.  
وی به موضوع بورس هم پرداخت و گفت: رویه اشتباهی در بورس پیش گرفته شد و روزهایی که هیچ توجیه اقتصادی وجود نداشت بورس رشد می‌کرد. به طوری که یکی از بانک‌های بورسی با 13 هزار میلیارد تومان زیان انباشته سهام زیادی فروخته بود. وضعیت بیمه‌ها هم به همین صورت بود و حدود 20 تا 40 هزار میلیارد تومان دولت از بازار سرمایه درآمد کسب کرد.  به گفته وی، در آن زمان مردم مردد بودند که پول خود را وارد کدام بازار کنند و در سال گذشته هر سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای منجر به کسب درآمد دولت و همچنین زیان سهامداران خرد شد. زمانی که بورس در حال کاهش بود شاخص سازهای بورس که اغلب دولتی هستند یکباره سهامشان را فروختند و بورس ماند و عده‌ای سهامدار خرد.

بازدید : 3155 تاریخ : 1400/2/12 کـد : 334
نظرات ..
تصویر مجدد